Algemeen

In het Besluit begroting en verantwoording 2004 (BBV) wordt onder een verbonden partij verstaan: een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft. Onder bestuurlijk belang wordt verstaan: een zetel hebben in het bestuur van een participatie of het hebben van stemrecht. Met een financieel belang wordt bedoeld dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt is in geval van faillissement van de verbonden partij en/of als financiële problemen bij de verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente.

Het BBV schrijft voor dat de paragraaf verbonden partijen aangeeft wat de visie van de raad is op de verbonden partijen in relatie tot de programma's en wat de beleidsvoornemens zijn.

Relatie gemeentedoelen – verbonden partijen

De gemeente kent een lange traditie van samenwerking.
De raad van de gemeente staat open voor het aangaan van samenwerkingsverbanden, zowel met een publiekrechtelijke als met een privaatrechtelijke organisatiestructuur. Daarbij staat het realiseren van gemeentelijke en (boven)regionale beleidsdoelen centraal. Dit moet op een zo doelmatig en efficiënt mogelijke wijze te gebeuren. De legitimiteit en de democratische controle van de verbonden partij moet zijn gewaarborgd.

Deze paragraaf gaat in op de doelstellingen, activiteiten en de mate van financiële betrokkenheid van de samenwerkingsverbanden waarin onze gemeente participeert en een bepaalde bestuurlijke invloed kan uitoefenen.
De gemeente is medeverantwoordelijk voor financiële tegenvallers.

Overzicht

Naam verbonden partij

Bijdrage 2016

Vertegenwoordiging

Bevoegdheden

Metropoolregio Eindhoven (MRE)

€ 363.466

Regioraad: burgemeester

Bestuur, stemrecht

Brainport Development N.V.

€ 190.000

Bestuur stichting Brainport: burgemeester ,  Algemene vergadering van aandeelhouders: wethouder Economische zaken

Bestuur, stemrecht

Werkvoorzieningschap De Dommel (WSD)*

€ 3.235.670

Dagelijks bestuur: 1 collegelid,  Algemeen bestuur: 1 collegeleden

Bestuur, stemrecht

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)

€ 1.379.022

Algemeen Bestuur: burgemeester

Bestuur, stemrecht

Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant-Zuidoost

€ 478.155

Bestuur: 1 collegelid

Bestuur, stemrecht

Bestuursconvenant Stedelijk Gebied Eindhoven 2013

€ 174.794

Bestuur: 1 collegelid

Bestuur, stemrecht

N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

-

Algemene vergadering van aandeelhouders: 1 collegelid

Stemrecht

Brabant Water N.V.

-

Algemene vergadering van aandeelhouders: 1 collegelid

Stemrecht

Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)

€ 326.428

Bestuur: 1 collegelid

Bestuur, stemrecht

Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)

€ 107.036

Algemeen Bestuur: 1 collegelid   Dagelijks Bestuur: gemeentesecretaris

Bestuur, stemrecht

* De bijdrage betreft de bijdrage in de bestuurskosten en de Rijksbijdrage die wordt doorgesluisd naar de WSD.

Metropoolregio Eindhoven (MRE)

Rechtsvorm

Openbaar lichaam

Plaats vestiging

Eindhoven

Deelnemers

Gemeenten van regio VI als gevolg van de Wet gemeenschappelijke regelingen (W.G.R.)

Door modernisering van de regionale samenwerking is het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven per 25 februari 2015 gewijzigd in de nieuwe bestuurlijke samenwerking, de Metropoolregio Eindhoven.

Publiek belang
De 21 gemeenten in de regio Eindhoven bundelen al jaren de krachten op een breed scala van onderwerpen. In de Regionale Agenda 2015-2018 wordt de unieke positie van onze regio benadrukt, zowel nationaal als internationaal. De regio wordt gekenmerkt als een 'daily urban system'  waarbij sprake is van één gebied voor diensten, arbeid en huisvesting. In de Regionale Agenda 2015–2018 zetten de 21 gemeenten die de regio Eindhoven vormen, de lijnen uit waarlangs dat doel kan worden bereikt. Daarmee verandert het karakter van de samenwerking naar het doelgericht realiseren van gezamenlijk gestelde ambities.

Financieel belang
De bijdragen van de 21 aangesloten gemeenten in de verschillende taken zijn grotendeels gebaseerd op het inwonertal. Per 1 januari 2015 bedroeg het aantal inwoners in het werkgebied 752.390, waarvan 28.713 in Best. In de begroting 2016 wordt het totaal van de gemeenschappelijke bijdrage geraamd op € 9.672.555, waarvan € 363.466 voor de gemeente.

Eigen vermogen
Het laatst bekende eigen vermogen per 31 december 2014 bedroeg € 6.929.090. Voor 2016 is geen eigen vermogen bekend.
(Bron: jaarrekening 2014 MRE)

Financieel resultaat

Het begrote resultaat vóór bestemming over 2016 bedraagt -/- € 843.600.
(Bron: begroting 2016 MRE)

Ontwikkelingen

De begroting 2016 staat in het teken van de transformatie van het SRE. Er is sprake van een ingrijpende verandering van de wijze waarop binnen de regio intergemeentelijk wordt samengewerkt. Rol en opgaven van het SRE worden herijkt. Er ontstaat een nieuwe verhouding tussen opgaven met een regionaal en opgaven met een lokaal of sub-regionaal karakter. Het SRE doet alleen wat regionaal noodzakelijk is. Het subsidiariteitsbeginsel is uitgangspunt.
Het SRE/MRE ontwikkelt zich tot een bestuurlijk platform, dat het regionale (bestuurlijke) netwerk ondersteunt. Het richt zich op de totstandkoming van strategische programma's op de regionale schaal.

Binnen de Metropoolregio Eindhoven onderscheiden we: het Regionaal Platform, de Regioraad (als Algemeen Bestuur), het Dagelijks Bestuur, de werkplaatsen, de gesprekstafels, het portefeuillehouders overleg en de bijeenkomsten voor raadsleden.
De uitvoering van de Regionale Agenda wordt daarmee vooral een zaak van de gemeenten en de partners in het netwerk.

Brainport Development N.V.

Rechtsvorm

Naamloze Vennootschap

Plaats vestiging

Eindhoven

Deelnemers N.V.

gemeenten Eindhoven, Best, Veldhoven, Best, SRE, Stichting Brainport

Stichting Brainport

Summa College, Fontys Hogescholen, TU Eindhoven, Tilburg University, TNO, gemeenten Eindhoven, Helmond, Veldhoven, Best, SRE, Philips Electronics, Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging, Kamer van Koophandel Brabant, VDL Groep, Brainport Industries CoöperatieNederland BV, 

Publiek Belang
Per 1 januari 2013 participeert de gemeente in de vennootschap (als aandeelhouder en financier) én in de stichting Brainport (bestuurlijk). Hiermee wenst de gemeente een bijdrage te leveren aan de (regionale) doelstellingen zoals die zijn geformuleerd in het kader van het uitvoeringsprogramma Brainport 2020: excelleren als Europese toptechnologieregio. Het hogere doel hierbij is het verbeteren van de concurrentiekracht en het verkrijgen van concurrentievoordelen ('competitive advantages') van onze regio, een en ander in het licht van de doelstellingen die zijn geformuleerd in programma 4, Economische Zaken.

De stichting is overigens geen verbonden partij, omdat de gemeente hierin geen financieel belang heeft. De vennootschap is wel een verbonden partij.

Financieel belang
De geraamde financiering van de vennootschap door de gemeente bedraagt € 190.000.
Het maatschappelijk kapitaal bedroeg per 31 december 2014 € 224.056 verdeeld in 14.865 aandelen A en 14.865 aandelen B, elk nominaal groot € 7,57. Hiervan zijn geplaatst en volgestort 3.112 aandelen A en 3.112 aandelen B. De gemeente beschikt over 139 aandelen A.

Eigen vermogen
Het laatst bekende eigen vermogen per 31 december 2014 bedroeg € 3.252.068. Voor 2016 is geen eigen vermogen bekend.
(Bron: jaarrekening 2014 Brainport Development N.V.)

Financieel resultaat
Voor 2016 is geen financieel resultaat bekend. Het laatst bekende resultaat na belasting was in 2014 € 281.288.
(Bron: jaarrekening 2014 Brainport Development N.V.)

Ontwikkelingen
De strategie voor Brainport wordt geactualiseerd.
Vanuit het bestuur van stichting Brainport worden verkenningen uitgevoerd op zes maatschappelijke thema’s (de ‘grand challenges’) die mogelijk een extra impuls kunnen geven als ‘driver’ van economische groei in Brainport. De thema’s zijn: ‘Health’, ‘Mobility’, ‘Energy’, ‘Food’, ‘Safety & security’ en ‘Inclusive society’. Deze geactualiseerde strategie vormt de basis van de jaarplannen van de vennootschap.

Werkvoorzieningschap De Dommel (WSD)

Rechtsvorm

Openbaar lichaam op grond van de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorziening De Dommel

Plaats vestiging

Boxtel

Deelnemers

De gemeenten Boxtel, Schijndel, Vught, Sint-Michielsgestel, Haaren, Sint-Oedenrode, Oisterwijk, Nuenen, Son en Breugel en Best.

WSD is in 1983 voortgekomen uit verschillende sociale werkplaatsen (Boxtel, Schijndel en Vught). WSD is opgericht per 1 januari 1983 als WerkvoorzieningSchap de Dommel. WSD ondersteunt mensen met een (grote) afstand tot de arbeidsmarkt in hun ontwikkeling naar zo regulier mogelijk werk. WSD heeft ongeveer 2.000 werknemers (medewerkers en staf & kader). De WSD voert voor de gemeente de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit. Vanaf 2015 is de Wsw niet meer toegankelijk voor nieuwe klanten. Dit betekent dat de Wsw-populatie van WSD jaarlijks met zo'n 6% afneemt. Dit vraagt om hervorming van de sociale werkvoorziening WSD.

Publiek belang

  • Aan het zittende bestand een dienstbetrekking aanbieden voor het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden.
  • Andere vormen van gesubsidieerde arbeid uitvoeren of te doen uitvoeren. Het algemeen bestuur van WSD kan hiertoe een of meerdere privaatrechtelijke rechtspersonen oprichten. Wat de taak uiteindelijk wordt, is onderwerp van beleidsontwikkeling.

De bewaking van de doelstellingen zal plaatsvinden aan de hand van de vaststelling van de jaarlijkse begroting en werkprogramma. Monitoring zal gebeuren binnen de gebruikelijke Planning en Control cyclus zoals die door de WSD jaarlijks wordt voorgelegd.

Financieel belang
Voor de uitvoering van de Wsw wordt de vanuit het Rijk ontvangen gemeentelijke bijdrage die nodig is voor de financiering van de Wsw doorgesluisd naar WSD. Daarnaast draagt de gemeente € 16.000 bij in de bestuurskosten.

Eigen vermogen
Het laatst bekende eigen vermogen per 31 december 2014 bedroeg € 24.739.000. Voor 2016 is er geen eigen vermogen bekend.
(Bron: jaarrekening 2014 WSD)

Financieel resultaat
Het begrote exploitatieresultaat voor 2016 (inclusief de stichting Blizo (blindenwerkplaats)) bedraagt € 1.100.000.
(Bron: begroting 2016 WSD)

Ontwikkelingen
Het domein rondom werk en inkomen is sinds enkele jaren onderwerp van een aangekondigde systeemwijziging. Deze gaat gepaard met massieve bezuinigingen. Met de invoering van de Participatiewet in 2015 is de toegang tot de Wsw afgesloten. De Wsw wordt geleidelijk aan afgebouwd. Dit vraagt om een heroverweging van de positie van SW-bedrijven en dus ook van WSD. Voor de jaren 2015 en 2016 is een transitie-arrangement overeengekomen. Met dit arrangement wordt de taakstelling voor de WSD voor die jaren vastgesteld. Die periode wordt vervolgens gebruikt om de herstructurering van de WSD verder vorm te geven.

De WSD had de afgelopen jaren een gezonde exploitatie. Het weerstandsvermogen is op peil en van voldoende omvang. Dit betekent dat de WSD tot op heden geen beroep heeft hoeven doen op gemeenten in de vorm van een gemeentelijke bijdrage. Of dit na 2016 ook het geval zal zijn, is echter onzeker.

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost  (VRBZO)

Rechtsvorm

Openbaar lichaam

Plaats vestiging

Eindhoven

Deelnemers

Gemeenten van regio VI SRE

Publiek belang
De Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) omvat het gebied van de 21 gemeenten in de regio, waarin wordt samengewerkt op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, en handhaving van de openbare orde en veiligheid. Deze samenwerking is gestoeld op de Wet gemeenschappelijk regelingen (Wgr). De Veiligheidsregio beoogt op efficiënte en kwalitatief hoogwaardige wijze samen te werken op de hiervoor genoemde gebieden, onder de verantwoordelijkheid van een regionaal bestuur.

Financieel belang
De kosten van het openbaar lichaam worden gedekt uit bijdragen van het Rijk, zorgverzekeraars, de Politie Brabant-Zuidoost en bijdragen van de gemeenten. De bepaling over en verdeling van de kosten gebeurt door het Algemeen Bestuur van de VRBZO.
De algemene bijdrage is in 2016 ongeveer € 47,60 per inwoner (de totale bijdrage voor Best is € 1,39 miljoen). Deze bijdrage is vastgesteld op
3 juli 2015 in het AB van de Veiligheidsregio.

Op basis van de begroting 2016 van de VRBZO, bedraagt het totaal van de gemeentelijke bijdragen in 2016 ongeveer € 39,8 miljoen. Na volledige  implementatie van de 'Toekomstvisie Brandweerzorg' worden de totale financiële bijdragen van gemeenten geleidelijk teruggebracht tot € 36,8 miljoen in 2018 (bron: VRBZO Toekomstvisie Brandweerzorg, tussenrapportage d.d. 23 mei 2014). Voor Best betekent dit dat de gemeentelijke inwonerbijdrage geleidelijk terugloopt van € 1,39 miljoen in 2016 tot ongeveer € 1,25 miljoen in 2018.

Eigen vermogen
Het eigen vermogen per 1 januari 2016 bedraagt € 3.889.719.
(Bron: begroting 2016 Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost)

Financieel resultaat
Het AB van de VRBZO heeft na resultaatbestemming een sluitende begroting vastgesteld.
(Bron: begroting 2016 Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost)

Ontwikkelingen
De komende jaren zal uitvoering gegeven worden aan de 'Toekomstvisie Brandweerzorg'. Deze 'Toekomstvisie Brandweerzorg' geeft aan hoe de brandweerzorg er in de toekomst uit zou moeten zien, met als perspectief 2018. In de aanloop daar naartoe zullen de werkzaamheden en producten van de VRBZO in lijn komen te liggen met deze visie.

Een belangrijk item van deze toekomstvisie is 'Brandveilig Leven'. 'Brandveilig Leven' staat voor bewustwording vergroten en het realiseren van een gedragsverandering bij onze burgers, bedrijven en instellingen. Ingezet wordt op de eigen kracht van deze doelgroepen om zo de brandveiligheid te vergroten. Dit is een meerjarig traject dat we gezamenlijk met de VRBZO op gaan pakken. Het richt zich vooral op communicatie en het geven van handelingsperspectieven om brandveiligheid te zien als een gezamenlijk belang.

Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Brabant-Zuidoost

Rechtsvorm

Openbaar lichaam

Plaats vestiging

Eindhoven (lijnsectoren) / Helmond (directie, staf en facilitaire dienst

Deelnemers

21 gemeenten in Zuidoost-Brabant

Publiek belang
De GGD Brabant-Zuidoost heeft als doel het bijdragen aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners van het samenwerkingsgebied door uitvoering van de openbare gezondheidszorg en de ambulancezorg. Het ontwikkelen en in stand houden van een gezondheidsdienst is verankerd in de Wet Publieke Gezondheid.

Financieel belang
De deelnemende gemeenten dragen bij naar rato van het aantal inwoners. In de begroting 2016 wordt de gemeentelijke bijdrage voor Best geraamd op € 478.155 (begroot 2015: € 453.116) (inclusief bijdrage sociaal plan reorganisatie en exclusief kosten pubercontactmoment).

Eigen vermogen
Het begrote eigen vermogen per 31 december 2016 bedraagt € 2.238.000.
(Bron: begroting 2016 GGD Brabant-Zuidoost)

Financieel Resultaat
Er is sprake van een sluitende begroting voor het boekjaar 2016.
(Bron: begroting 2016 GGD Brabant-Zuidoost)

Ontwikkelingen
In 2011 heeft het Algemeen Bestuur van GGD Brabant-Zuidoost ingestemd met een nieuwe wijze van indexeren voor het gemeenschappelijke takenpakket op grond van het indexcijfer van de consumptieve overheidsbestedingen van het Centraal Planbureau. Voor 2016 betekent dit een aanpassing van de gezamenlijke inwonersbijdrage van 1,7%.
Daarnaast beïnvloeden de volgende drie ontwikkelingen de hoogte van de inwonersbijdrage ten opzichte van 2015:

  • Gewijzigde methodiek van verrekening van BTW-compensatie:

Tot op heden ontvingen gemeenten jaarlijks namens de GGD de teruggave van het BTW-compensatiefonds van ca. € 165.000. Op deze wijze werd de BTW-compensatie niet maximaal benut en zodoende is in 2015 besloten om de BTW-compensatie met ingang van 2015 rechtstreeks ten goede te laten komen van de GGD. Hierdoor neemt de compensatie naar verwachting toe tot € 200.000. De gemeentelijke bijdrage is daardoor verminderd met € 200.000. Voor € 165.000 is dat een 'sigaar uit eigen doos', omdat de BTW-ontvangst bij de gemeenten vervalt. Daar staat wel tegenover dat de vermindering van de gemeentelijke bijdrage structureel en vast is, terwijl de omvang van de BTW-teruggave onzeker is. Het netto effect wordt binnen de GGD-begroting opgevangen.

  • Bezuinigingen:

Bezuinigingen op de overhead bij de GGD leiden tot een verlaging van de inwonersbijdrage met € 150.000.

  • Overheveling van het pubercontactmoment:

In 2015 werd het contactmoment als contracttaak uitgevoerd. Gemeenten ontvangen voor het pubercontactmoment een bijdrage van het Rijk. Het AB heeft besloten om deze taak vanaf 2016 als gemeenschappelijke taak uit te voeren. Voor de verdeling van de kosten over de gemeenten wordt de verdeelsleutel van VWS gehanteerd. De bijdrage wordt in 2016 verrekend via de inwonersbijdrage, welke hierdoor stijgt met € 622.000.

Samenvattend is de bijdrage per inwoner ten opzichte van 2015, na verwerking van bovengenoemde ontwikkelingen maar exclusief het pubercontactmoment, gedaald van € 15,36 naar € 15,06 per inwoner.
De kosten van het pubercontactmoment ad. € 24.970 worden gedekt uit de post Centrum voor Jeugd en Gezin uit de gemeentebegroting. Hierin is de bijdrage van VWS verdisconteerd.

Bestuursconvenant Stedelijk Gebied Eindhoven 2013

Rechtsvorm

Openbaar lichaam

Plaats vestiging

Eindhoven

Deelnemers

De gemeenten Best, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Helmond, Nuenen, Oirschot, Son en Breugel, Veldhoven en Waalre 

Publiek belang

De gemeenteraad heeft op 16 mei 2013 ingestemd met het Bestuursconvenant Stedelijk Gebied Eindhoven 2013 als opvolger van het Convenant regionale samenwerking stedelijk gebied Eindhoven 2005.
In het convenant zijn afspraken gemaakt op het gebied van wonen, werken en voorzieningen. Het convenant kan worden gezien als een basis voor de samenwerking met het perspectief van een mogelijke intensivering en verbreding in de toekomst.

De samenwerking is primair publiek, maar heeft mede als doel om co-productie en co-creatie met marktpartijen en andere belanghebbenden mogelijk te maken. De samenwerking is flexibel, maar tegelijk ingebed en goed verankerd. De nadruk ligt op organiseren en niet op organisatiestructuur.

Financieel belang
In het convenant is sprake van een nieuw financieringsinstrumentarium. Dit is een instrument zonder voeding vooraf. Het doel is samen te werken aan een programmatisch kader voor zowel de stimulering van private investeringen als de publieke voorzieningen.
Gezamenlijke financiering voor programmatische investeringen wordt in voorkomende gevallen via separate besluitvorming aan de gemeenteraden voorgelegd. Voorlopig is een bedrag van € 167.422 (gebaseerd op een bijdrage per inwoner) in de begroting 2016 opgenomen (in 2015: € 514.796). Het aandeel van de gemeente Best in de ambtelijke procesondersteuning is voor 2016 geraamd op € 7.372.

Eigen vermogen
Niet van toepassing

Financieel resultaat
Niet van toepassing

Ontwikkelingen
De afspraken uit het convenant worden uitgevoerd.

N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Rechtsvorm

Naamloze Vennootschap

Plaats vestiging

Den Haag

Deelnemers

De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap

Publiek belang
Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger, waardoor de bank essentieel is voor de publieke taak.

Financieel belang
Per ultimo 2005 zijn er 55.690.720 aandelen uitgegeven, waarvan er 24.570 in bezit zijn van de gemeente.

Eigen vermogen
Het laatst bekende eigen vermogen per 31 december 2014 bedroeg € 3.582 miljoen (inclusief nog uit te keren dividend). Voor 2016 is geen eigen vermogen bekend. BNG publiceert geen begroting.
(Bron: jaarrekening 2014 BNG)

Financieel resultaat
BNG publiceert geen begroting. Het laatst bekende resultaat na belastingen was in 2014 € 126 miljoen.
(Bron: jaarrekening 2014 BNG)

Ontwikkelingen
De financiële vooruitzichten voor de kernklantsectoren van de bank blijven weinig positief. De BNG wordt geconfronteerd met toenemende kosten als gevolg van toenemende rapportageverplichtingen en het toezicht door de ECB. Het resultaat financiële transacties van de bank zal ook in de nabije toekomst gevoelig blijven voor de politieke, economische en monetaire ontwikkelingen.

Brabant Water N.V.

Rechtsvorm

Naamloze Vennootschap

Plaats vestiging

's-Hertogenbosch; nevenvestiging te Breda

Deelnemers

De provincie Noord-Brabant is houder van ca. 30% van de volgestorte aandelen. De overige volgestorte aandelen zijn in handen van gemeenten.

Publiek belang
De klanten voorzien van kwalitatief goed drinkwater tegen een zo laag mogelijke prijs.

Financieel belang
Het maatschappelijk kapitaal bestaat uit 10.000.000 aandelen van € 0,10 nominaal, waarvan 2.779.595 zijn gestort. In totaal zijn 1.902.279 aandelen in bezit van gemeenten, waarvan 25.878 van de gemeente Best en 877.316 in bezit van de provincie Noord-Brabant.

Eigen vermogen
Het laatst bekende eigen vermogen per 31 december 2014 bedroeg € 483.813.000. Voor 2016 is geen eigen vermogen bekend. Brabant Water N.V. publiceert geen begroting.
(Bron: jaarrekening 2014 Brabant Water N.V.)

Financieel resultaat
Brabant Water N.V. publiceert geen begroting. Het laatst bekende resultaat na belastingen was in 2014 € 30.071.000.
(Bron: jaarrekening 2014 Brabant Water N.V.)

Ontwikkelingen

Brabant Water N.V. is bezig aan haar vierde zogenoemde planperiode, die loopt van 2012 tot en met 2016. Om invulling te geven aan de koers van deze vierde planperiode worden op ieder niveau en voor elke sector de doelstellingen nader uitgewerkt. Een aantal van deze doelstellingen is verwerkt in programmalijnen: programma’s met als doel gerichte focus van de organisatie, waarin samenhangende projecten en activiteiten zijn samengebracht.
 Er zijn vijf strategische programmalijnen gedefinieerd:

  • Programmalijn GIDS

GIDS richt zich op het gerichter, interactiever, digitaal en sneller laten verlopen van klantprocessen.

  • Programmalijn Collega 2016

In programmalijn Collega 2016 is een groot aantal projecten gebundeld die bijdragen aan de ontwikkeling van alle Brabant Water-medewerkers en -management.

  • Programmalijn Vitalisatie Brabant Waternet

Het doel van deze programmalijn is een vitaal distributienet dat klaar is voor de toekomst: betrouwbaar en leveringszeker.

  • Programmalijn Deltaplan Ontharding

De doelstelling van het Deltaplan Ontharding is om de versnelling van de bouw van centrale onthardingsinstallaties van Brabant Water N.V. op een efficiënte manier uit te voeren.

  • Programmalijn Waterproductiebedrijf van de Toekomst

Brabant Water N.V. investeert in de procesautomatisering van de waterproductiebedrijven.

Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)

Rechtsvorm

Openbaar lichaam

Plaats vestiging

Eindhoven

Deelnemers

21 gemeenten, Provincie Noord-Brabant

Publiek belang
De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) is opgericht op 31 januari 2013. De ODZOB is de uitvoeringsorganisatie van een gemeenschappelijke regeling van Provincie Noord-Brabant en 21 gemeenten. De dienst heeft de juridische vorm van een openbaar lichaam op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De omgevingsdiensten zijn opgericht, op basis van afspraken tussen Rijk, IPO en VNG, om de kwaliteit van de vergunningverlening aan bedrijven en het toezicht op deze (milieu)vergunningen en handhaving te verhogen. Via de omgevingsdiensten wil het kabinet versnippering van VTH-taken (vergunningverlening/toezicht/handhaving) beperken en nastreven dat de uitvoering overal op dezelfde manier verloopt.

Financieel belang
De ODZOB voert voor de gemeente Best diverse taken uit die onderverdeeld kunnen worden in basistaken (dienen verplicht te worden ondergebracht), verzoektaken en collectieve taken.
Door middel van een werkprogramma wordt jaarlijks de omvang van de in te brengen basis- en verzoektaken vastgelegd. De verdeling van de collectieve taken is gebaseerd op het besluit van het Algemeen Bestuur van 30 mei 2014. De verdeling van de kosten tussen deelnemende gemeenten gezamenlijk en de provincie is gebaseerd op de zwaarte van de inrichtingenbestanden landelijke basistaken. De verdeling tussen gemeenten onderling vindt plaats op basis van 1/3e inwoneraantal en 2/3e op basis van zwaarte van de inrichtingenbestanden landelijke basistaken.
De geraamde bijdrage van de gemeente Best voor het uitvoeren van alle taken in 2016 bedraagt € 326.428.

Eigen vermogen
Het laatst bekende eigen vermogen per 31 december 2014 bedroeg € 1.033.316. Voor 2016 is geen eigen vermogen bekend.
(Bron: jaarrekening 2014 Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant)

Financieel resultaat
Het begrote resultaat voor 2016 bedraagt € 178.484.
(Bron: begroting 2016 Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant)

Ontwikkelingen
De ODZOB heeft zichzelf een ontwikkelingstraject opgelegd gericht op het optimaliseren en professionaliseren van de organisatie, het partnerschap en het opdrachtnemerschap.
Een in 2015 uitgevoerd evaluatieonderzoek waaruit verbeter- en actiepunten zijn voortgekomen is daartoe een eerste aanzet.
Ook het organiseren van relatiedagen voor ambtenaren, bestuurders en raadsleden is daarvan een voorbeeld.

Vanaf 2017 kan de ODZOB voor de deelnemers in de gemeenschappelijke regeling alle taken, die vallen binnen het huidige ontwerp van de toekomstige Omgevingswet, integraal voor hen uitvoeren.

Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)

Rechtsvorm

Stichting

Plaats vestiging

Oirschot

Deelnemers

21 gemeenten van de provincie Noord-Brabant

Publiek belang
Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB) is opgericht op initiatief van tien gemeenten in Zuidoost-Brabant. Het bureau heeft zich ontwikkeld tot een expertisecentrum op het gebied van overheidsinkoop.
Het doel: meer doen met minder. Door kennis van de markt en innovatieve inkoopprocedures, helpt BIZOB gemeenten de beste kwaliteit tegen de beste voorwaarden te verkrijgen.

Financieel belang
De geraamde bijdrage van de gemeente in 2016 bedraagt € 107.036.

Eigen vermogen
Het laatst bekende eigen vermogen per 31 december 2014 bedroeg € 1.314.743. Voor 2016 is geen eigen vermogen bekend.
(Bron: jaarrekening 2014 Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant)

Financieel resultaat
Het begrote resultaat voor 2016 is nog niet bekend. Ten tijde van het opstellen van deze begroting, was de begroting van BIZOB over 2016 nog niet gereed.