Resultaatgebied Jeugd en Onderwijs

Volledig scherm

Wat willen we bereiken ?

Effect indicator

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat gaan we daar in 2016 voor doen ?

Jongeren zijn minimaal in het bezit van een startkwalificatie
ten behoeve van een goede startpositie op de arbeidsmarkt

(Europese 'Lissabon doelstelling', Nota maatschappelijke ondersteuning en participatie 2012-2015, beleidsnota Wmo 2012-2015)

% voortijdig schoolverlaters

voortgezet onderwijs:
onderbouw < 1%
bovenbouw vmbo < 4% bovenbouw havo/vwo < 0,5%

Mbo:
Niveau 1: < 22,5%
Niveau 2: < 10%

Niveau 3, 4 < 2,75%
in 2015/2016

(streefcijfers komen uit het regionale convenant)

Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2017 (schooljaar 2016-2017)

2014/2015: -  
2013/2014:
voortgezet onderwijs:
onderbouw:0,1 %
bovenbouw vmbo: 2,1 %
bovenbouw havo/vwo: 0,0%

Mbo:
Niveau 1: 14,3 %
Niveau 2: 6,8%

Niveau 3, 4: 3,5%
2012/2013:
voortgezet onderwijs:
onderbouw:0,0%
bovenbouw vmbo: 1,7%
bovenbouw havo/vwo: 0,4 %

Mbo:
Niveau 1: 44,4 %
Niveau 2: 19,7%

Niveau 3, 4: 2,8%

VSV-verkenner

Uitvoeren van de beleidsontwikkelagenda's van de samenwerkingsverbanden primair onderwijs en voortgezet  onderwijs en gemeenten, onder andere:

  • Op basis van uitkomsten regionale analyse aansluiting jeugdhulp en onderwijs knelpunten benoemen en eventueel aanvullende afspraken maken/ verbeteren
  • Aansluiting VO-mbo-arbeid verbeteren
  • Monitoring effecten op leerlingenvervoer
  • Evaluatie thuiszittersproblematiek

We verruimen de bevoegdheid van de leerplichtambtenaar met de doelgroep voortijdig schoolverlaters 18-23 jaar.

Intensivering van de preventieve taken van de leerplichtambtenaar om ongeoorloofd schoolverzuim te voorkomen.

aantal thuiszitters

< 2 primair onderwijs (PO) en < 10 voortgezet onderwijs (VO) in 2016/ 2017

2015: PO 0, VO 4
2014 :PO 2,  VO 11
2013 :PO 8,  VO 8
2012 :PO 10, VO 10

Registratie leerplicht

Regionaal overleg thuiszitters continueren.

Monitoren van de afspraken met samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs over regie en aanpak thuiszitters. En zetten doelgerichte acties uit indien nodig.

Alle doelgroepkinderen krijgen een goede aansluiting tussen voor- en vroegschoolse voorziening en Primair Onderwijs

(LEA 2014-2019)

% doelgroepkinderen in een VVE-programma

90% van de doelgroepkinderen neemt in 2016 deel aan een programma voor- en vroegschoolse educatie.
Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2017

2015: -
2014 : 86%
2013 : 80%
2012 : 89 %

Jaarlijkse evaluatie VVE

Convenant Voor- en Vroegschoolse Educatie afsluiten met schoolbesturen Primair Onderwijs, Kinderopvang, Zuidzorg en Gemeente waarin kwaliteitsdoelstellingen zijn opgenomen over het bereik van doelgroepkinderen en de ouderbetrokkenheid.

Ouderbetrokkenheid VVE-kinderen onderzoeken en indien nodig vergroten.

We monitoren de uitvoering van de afspraken uit het Convenant vorming Integrale Kindcentra (IKC) Gemeente Best, waaronder het opstellen van samenwerkingsovereenkomsten op locatie tussen kinderopvang en onderwijs.

Kinderen kunnen in Best naar een reguliere basisschool of een voorschoolse voorziening.
(Gezamenlijke uitgangspunten Passend Onderwijs 2013)

% leerlingen dat naar het speciaal basisonderwijs gaat

1 % < in schooljaar 2016/2017

Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2017

2015: -
2014 :1,2%
2013 :1,5%
2012 :1,6%

Centrale leerlingenregistratie

Uitvoeren van de regionale beleidsontwikkelagenda's  van de samenwerkingsverbanden primair onderwijs en gemeenten, zoals:

  • Monitoren relevante parameters (o.a. thuiszitters, thuisnabijheid)
  • Op basis van uitkomsten aanvullende afspraken/ bijsturen

Goede spreiding van onderwijshuisvesting en voorschoolse voorzieningen.
(Integraal huisvestingsplan onderwijs 2014-2017)

Verhouding ruimtecapaciteit van en ruimtebheoefte aan onderwijs is evenredig aan elkaar(het betreft hier geen meetbare indicator)

De aanwezige ruimtecapaciteit komt overeen met de benodigde ruimtecapaciteit per spreidingsgebied in 2018

2015 : n.v.t.
2014 : n.v.t.
2013 : n.v.t.
2012 : n.v.t.

IHP 2014 - 2017

Uitvoeren 'Integraal Huisvestingsplan 2014-2017' en daarbij horende opgaven uit de uitvoeringsagenda voor het jaar 2016, waaronder:

  • Verdere uitwerking van het spreidingsgebied Heuveleind/Heivelden
  • Opleveren van het voorlopig en definitief ontwerp van MFA Dijkstraten waarna de aanbestedingsprocedure kan starten.

Jeugdigen ervaren zo min mogelijk problemen bij het opgroeien en ouders / verzorgers  bij het opvoeden.

(Beleidsplan jeugd 2015-2018)

% jeugdigen (12 tot en met 17 jaar) dat dagelijks met problemen kampt

< 20% in 2019
Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020

2015 : -
2014 : nvt
2013 : nvt
2012 : nvt

GGD-monitor

Evaluatie van het jongerenwerk om te bepalen of extra financiële middelen noodzakelijk zijn

Flexibele inzet van individuele hulpverleningstrajecten gericht op bevordering van eigen kracht

Actualiseren van het 'signaleringsschema Beste Betsy' en de professionals in het veld voorlichten

Methodische doorontwikkeling van TripleP in het veld

Bestuurlijke besluitvorming ten aanzien van de positionering van Beste Betsy

Opstellen van een plan van aanpak om jeugd- en ouderparticipatie vorm te geven

Onderzoeken of er sprake is van radicalisering onder jeugdigen in de gemeente en het inzetten van gerichte interventies indien nodig

Realiseren van (groepsgerichte) interventies gericht op minimalisering van nadelige effecten van echtscheiding voor kinderen

Acties inzetten om het aanbod voor 18-23 jarigen te verbeteren

Bron: Uitvoeringsprogramma jeugd 2015-2016

% ouders dat problemen ervaart (soms tot vaak) bij de opvoeding.

< 35% in 2019

Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020

2015 : -
2014 : -
2013 : 35%
2012 : -

GGD-monitor

Binnen het sociaal domein wordt er een brede vraagverheldering gedaan bij  hulpvragen van inwoners. Indien nodig wordt dit integraal opgepakt.

(Beleidsplan Jeugd 2015-2018 / Nota van AWBZ naar Wmo)

aantal wachtenden op ondersteuning door het Ondersteuningsteam Bestwijzer en specialistenteam

0 in 2016

Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2016

2015 : -
2014 : nvt
2013 : nvt
2012 : nvt

I-Samenlevingszaken

Samen met partners uitvoeren van het klantproces binnen het Ondersteuningsteam Bestwijzer en specialistenteam.

Ontwikkelen van een instrument om maatwerk af te wegen en te kunnen beargumenteren in het Ondersteuningsteam Bestwijzer.

Ontwikkelen van een eenduidige en inhoudelijke visie als kader voor het methodisch werken binnen het Ondersteuningsteam. Uitwerking van deze visie houden waaronder inhoudelijke keuzes, verantwoordelijkheden en
(de-) escalatieafspraken.

Evalueren van afsprakenkaders met huisartsen en praktijkondersteuners,  (voor)scholen, politie en bijzondere opsporingsambtenaren.

Ontwikkelen van een monitoringsinstrument om mamangementinformatie te genereren.

Invoeren van een structurele Plan-Do-Check-Act (PDCA)-cyclus binnen het Ondersteuningsteam.

Bron: Uitvoeringsprogramma jeugd 2015-2016

% huishoudens met één contactpersoon vanuit het Ondersteuningsteam Bestwijzer en/of specialistenteam

100% in 2018

Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018

2015 : -
2014 : nvt
2013 : nvt
2012 : nvt

I-Samenlevingszaken

Jeugdigen met een (specialistische) hulpvraag kunnen thuis blijven wonen. (Beleidsplan jeugd 2015-2018)

% jeugdigen binnen de zorgvorm behandeling met verblijf (inclusief jeugdzorgplus) ten opzichte van alle jeugdigen met een individuele voorziening

< 4% in 2018

Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018

2015 : -
2014 : -
2013 : 5,6%
2012 : -

Monitor Sociaal Domein

Zorgen voor het inkopen van voldoende en tijdige ambulante jeugdhulp.

Monitoren aantal uithuisplaatsingen en redenen daarvoor. Afhankelijk van de uitkomsten gerichte acties uitvoeren.

% jeugdigen binnen de pleegzorg ten opzichte van alle jeugdigen binnen behandeling met verblijf

> 45% in 2018

Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018

2015 : -
2014 : -
2013 : 38%
2012 : -

Monitor Sociaal Domein

Zorgen dat er voldoende aanbod pleegzorg wordt ingekocht.

Monitoren van het aandeel jeugdigen in de pleegzorg. Afhankelijk van de uitkomsten gerichte acties uitvoeren.

Jeugdigen groeien op in een veilige omgeving.
(Beleidsplan jeugd 2015-2018)

Aantal jeugdigen op wachtlijst:
- melding Veilig Thuis (voorheen AMHK)
- crisisdienst
- uitvoering maatregelen in het gedwongen kader

0 in 2016
Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2016

2015 : -
2014 : -
2013 : -
2012 : -

Monitor Sociaal Domein

Inrichten en verbeteren van de werkprocessen binnen Veilig Thuis (voorheen AMHK) samen met 21 gemeenten in Zuidoost Brabant.

Besluitvorming over de positionering van de integrale crisisdienst voor jeugdigen (Spoed4Jeugd) en uitbreiding naar de doelgroep 0 tot 100 jaar samen met 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant.

Zorgen voor voldoende uitvoeringsmogelijkheden van maatregelen jeugdbescherming en jeugdreclassering door contractafspraken met Gecertificeerde Instellingen.

Aantal maatregelen in het gedwongen kader

Jeugdbescherming
< 45 in 2018

Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018

2015 : -
2014 : -
2013 : 50
2012 : -

Monitor Sociaal Domein

Afspraken maken over de samenwerking tussen Ondersteuningsteam Bestwijzer/het subregionale Specialistenteam en gezinsvoogden/ jeugdreclasseerders.

Afspraken maken over de inzet van  gezinsvoogden en jeugdreclasseerders voordat een maatregel door de rechter is opgelegd.

Opstellen en uitvoeren van een actieplan ter voorkoming van kindermishandeling en huiselijk geweld en (vroeg)signalering door de basisstructuur.

Aantal maatregelen in het gedwongen kader

Jeugdreclassering
< 17 in 2018

Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018

2015 : -
2014 : -
2013 : 20
2012 : -

Monitor Sociaal Domein

Aantal onderzoeken AMHK

Onderzoeken AMHK
< 17 in 2018

Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018

2015 : -
2014 : -
2013 :20
2012 : -

Monitor Sociaal Domein