Programma 5.
Jeugd en Onderwijs
- Start
- Programma's
- Jeugd en Onderwijs
- Resultaatgebied Jeugd en Onderwijs
Resultaatgebied Jeugd en Onderwijs
Volledig schermWat willen we bereiken ? | Effect indicator | Streven | Eerdere resultaten | Bron | Wat gaan we daar in 2016 voor doen ? |
---|---|---|---|---|---|
Jongeren zijn minimaal in het bezit van een startkwalificatie (Europese 'Lissabon doelstelling', Nota maatschappelijke ondersteuning en participatie 2012-2015, beleidsnota Wmo 2012-2015) | % voortijdig schoolverlaters | voortgezet onderwijs: Mbo: Niveau 3, 4 < 2,75% (streefcijfers komen uit het regionale convenant) Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2017 (schooljaar 2016-2017) | 2014/2015: - Mbo: Niveau 3, 4: 3,5% Mbo: Niveau 3, 4: 2,8% | VSV-verkenner | Uitvoeren van de beleidsontwikkelagenda's van de samenwerkingsverbanden primair onderwijs en voortgezet onderwijs en gemeenten, onder andere:
We verruimen de bevoegdheid van de leerplichtambtenaar met de doelgroep voortijdig schoolverlaters 18-23 jaar. Intensivering van de preventieve taken van de leerplichtambtenaar om ongeoorloofd schoolverzuim te voorkomen. |
aantal thuiszitters | < 2 primair onderwijs (PO) en < 10 voortgezet onderwijs (VO) in 2016/ 2017 | 2015: PO 0, VO 4 | Registratie leerplicht | Regionaal overleg thuiszitters continueren. Monitoren van de afspraken met samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs over regie en aanpak thuiszitters. En zetten doelgerichte acties uit indien nodig. | |
Alle doelgroepkinderen krijgen een goede aansluiting tussen voor- en vroegschoolse voorziening en Primair Onderwijs (LEA 2014-2019) | % doelgroepkinderen in een VVE-programma | 90% van de doelgroepkinderen neemt in 2016 deel aan een programma voor- en vroegschoolse educatie. | 2015: - | Jaarlijkse evaluatie VVE | Convenant Voor- en Vroegschoolse Educatie afsluiten met schoolbesturen Primair Onderwijs, Kinderopvang, Zuidzorg en Gemeente waarin kwaliteitsdoelstellingen zijn opgenomen over het bereik van doelgroepkinderen en de ouderbetrokkenheid. Ouderbetrokkenheid VVE-kinderen onderzoeken en indien nodig vergroten. We monitoren de uitvoering van de afspraken uit het Convenant vorming Integrale Kindcentra (IKC) Gemeente Best, waaronder het opstellen van samenwerkingsovereenkomsten op locatie tussen kinderopvang en onderwijs. |
Kinderen kunnen in Best naar een reguliere basisschool of een voorschoolse voorziening. | % leerlingen dat naar het speciaal basisonderwijs gaat | 1 % < in schooljaar 2016/2017 Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2017 | 2015: - | Centrale leerlingenregistratie | Uitvoeren van de regionale beleidsontwikkelagenda's van de samenwerkingsverbanden primair onderwijs en gemeenten, zoals:
|
Goede spreiding van onderwijshuisvesting en voorschoolse voorzieningen. | Verhouding ruimtecapaciteit van en ruimtebheoefte aan onderwijs is evenredig aan elkaar(het betreft hier geen meetbare indicator) | De aanwezige ruimtecapaciteit komt overeen met de benodigde ruimtecapaciteit per spreidingsgebied in 2018 | 2015 : n.v.t. | IHP 2014 - 2017 | Uitvoeren 'Integraal Huisvestingsplan 2014-2017' en daarbij horende opgaven uit de uitvoeringsagenda voor het jaar 2016, waaronder:
|
Jeugdigen ervaren zo min mogelijk problemen bij het opgroeien en ouders / verzorgers bij het opvoeden. | % jeugdigen (12 tot en met 17 jaar) dat dagelijks met problemen kampt | < 20% in 2019 | 2015 : - | GGD-monitor | Evaluatie van het jongerenwerk om te bepalen of extra financiële middelen noodzakelijk zijn Flexibele inzet van individuele hulpverleningstrajecten gericht op bevordering van eigen kracht Actualiseren van het 'signaleringsschema Beste Betsy' en de professionals in het veld voorlichten Methodische doorontwikkeling van TripleP in het veld Bestuurlijke besluitvorming ten aanzien van de positionering van Beste Betsy Opstellen van een plan van aanpak om jeugd- en ouderparticipatie vorm te geven Onderzoeken of er sprake is van radicalisering onder jeugdigen in de gemeente en het inzetten van gerichte interventies indien nodig Realiseren van (groepsgerichte) interventies gericht op minimalisering van nadelige effecten van echtscheiding voor kinderen Acties inzetten om het aanbod voor 18-23 jarigen te verbeteren |
% ouders dat problemen ervaart (soms tot vaak) bij de opvoeding. | < 35% in 2019 Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020 | 2015 : - | GGD-monitor | ||
Binnen het sociaal domein wordt er een brede vraagverheldering gedaan bij hulpvragen van inwoners. Indien nodig wordt dit integraal opgepakt. | aantal wachtenden op ondersteuning door het Ondersteuningsteam Bestwijzer en specialistenteam | 0 in 2016 Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2016 | 2015 : - | I-Samenlevingszaken | Samen met partners uitvoeren van het klantproces binnen het Ondersteuningsteam Bestwijzer en specialistenteam. Ontwikkelen van een instrument om maatwerk af te wegen en te kunnen beargumenteren in het Ondersteuningsteam Bestwijzer. Ontwikkelen van een eenduidige en inhoudelijke visie als kader voor het methodisch werken binnen het Ondersteuningsteam. Uitwerking van deze visie houden waaronder inhoudelijke keuzes, verantwoordelijkheden en Evalueren van afsprakenkaders met huisartsen en praktijkondersteuners, (voor)scholen, politie en bijzondere opsporingsambtenaren. Ontwikkelen van een monitoringsinstrument om mamangementinformatie te genereren. Invoeren van een structurele Plan-Do-Check-Act (PDCA)-cyclus binnen het Ondersteuningsteam. |
% huishoudens met één contactpersoon vanuit het Ondersteuningsteam Bestwijzer en/of specialistenteam | 100% in 2018 Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018 | 2015 : - | I-Samenlevingszaken | ||
Jeugdigen met een (specialistische) hulpvraag kunnen thuis blijven wonen. (Beleidsplan jeugd 2015-2018) | % jeugdigen binnen de zorgvorm behandeling met verblijf (inclusief jeugdzorgplus) ten opzichte van alle jeugdigen met een individuele voorziening | < 4% in 2018 Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018 | 2015 : - | Monitor Sociaal Domein | Zorgen voor het inkopen van voldoende en tijdige ambulante jeugdhulp. Monitoren aantal uithuisplaatsingen en redenen daarvoor. Afhankelijk van de uitkomsten gerichte acties uitvoeren. |
% jeugdigen binnen de pleegzorg ten opzichte van alle jeugdigen binnen behandeling met verblijf | > 45% in 2018 Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018 | 2015 : - | Monitor Sociaal Domein | Zorgen dat er voldoende aanbod pleegzorg wordt ingekocht. Monitoren van het aandeel jeugdigen in de pleegzorg. Afhankelijk van de uitkomsten gerichte acties uitvoeren. | |
Jeugdigen groeien op in een veilige omgeving. | Aantal jeugdigen op wachtlijst: | 0 in 2016 | 2015 : - | Monitor Sociaal Domein | Inrichten en verbeteren van de werkprocessen binnen Veilig Thuis (voorheen AMHK) samen met 21 gemeenten in Zuidoost Brabant. Besluitvorming over de positionering van de integrale crisisdienst voor jeugdigen (Spoed4Jeugd) en uitbreiding naar de doelgroep 0 tot 100 jaar samen met 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant. Zorgen voor voldoende uitvoeringsmogelijkheden van maatregelen jeugdbescherming en jeugdreclassering door contractafspraken met Gecertificeerde Instellingen. |
Aantal maatregelen in het gedwongen kader | Jeugdbescherming Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018 | 2015 : - | Monitor Sociaal Domein | Afspraken maken over de samenwerking tussen Ondersteuningsteam Bestwijzer/het subregionale Specialistenteam en gezinsvoogden/ jeugdreclasseerders. Afspraken maken over de inzet van gezinsvoogden en jeugdreclasseerders voordat een maatregel door de rechter is opgelegd. Opstellen en uitvoeren van een actieplan ter voorkoming van kindermishandeling en huiselijk geweld en (vroeg)signalering door de basisstructuur. | |
Aantal maatregelen in het gedwongen kader | Jeugdreclassering Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018 | 2015 : - | Monitor Sociaal Domein | ||
Aantal onderzoeken AMHK | Onderzoeken AMHK Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018 | 2015 : - | Monitor Sociaal Domein |
Resultaatgebied Jeugd en Onderwijs
Wat willen we bereiken ? | Effect indicator | Streven | Eerdere resultaten | Bron | Wat gaan we daar in 2016 voor doen ? |
---|---|---|---|---|---|
Jongeren zijn minimaal in het bezit van een startkwalificatie (Europese 'Lissabon doelstelling', Nota maatschappelijke ondersteuning en participatie 2012-2015, beleidsnota Wmo 2012-2015) | % voortijdig schoolverlaters | voortgezet onderwijs: Mbo: Niveau 3, 4 < 2,75% (streefcijfers komen uit het regionale convenant) Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2017 (schooljaar 2016-2017) | 2014/2015: - Mbo: Niveau 3, 4: 3,5% Mbo: Niveau 3, 4: 2,8% | VSV-verkenner | Uitvoeren van de beleidsontwikkelagenda's van de samenwerkingsverbanden primair onderwijs en voortgezet onderwijs en gemeenten, onder andere:
We verruimen de bevoegdheid van de leerplichtambtenaar met de doelgroep voortijdig schoolverlaters 18-23 jaar. Intensivering van de preventieve taken van de leerplichtambtenaar om ongeoorloofd schoolverzuim te voorkomen. |
aantal thuiszitters | < 2 primair onderwijs (PO) en < 10 voortgezet onderwijs (VO) in 2016/ 2017 | 2015: PO 0, VO 4 | Registratie leerplicht | Regionaal overleg thuiszitters continueren. Monitoren van de afspraken met samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs over regie en aanpak thuiszitters. En zetten doelgerichte acties uit indien nodig. | |
Alle doelgroepkinderen krijgen een goede aansluiting tussen voor- en vroegschoolse voorziening en Primair Onderwijs (LEA 2014-2019) | % doelgroepkinderen in een VVE-programma | 90% van de doelgroepkinderen neemt in 2016 deel aan een programma voor- en vroegschoolse educatie. | 2015: - | Jaarlijkse evaluatie VVE | Convenant Voor- en Vroegschoolse Educatie afsluiten met schoolbesturen Primair Onderwijs, Kinderopvang, Zuidzorg en Gemeente waarin kwaliteitsdoelstellingen zijn opgenomen over het bereik van doelgroepkinderen en de ouderbetrokkenheid. Ouderbetrokkenheid VVE-kinderen onderzoeken en indien nodig vergroten. We monitoren de uitvoering van de afspraken uit het Convenant vorming Integrale Kindcentra (IKC) Gemeente Best, waaronder het opstellen van samenwerkingsovereenkomsten op locatie tussen kinderopvang en onderwijs. |
Kinderen kunnen in Best naar een reguliere basisschool of een voorschoolse voorziening. | % leerlingen dat naar het speciaal basisonderwijs gaat | 1 % < in schooljaar 2016/2017 Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2017 | 2015: - | Centrale leerlingenregistratie | Uitvoeren van de regionale beleidsontwikkelagenda's van de samenwerkingsverbanden primair onderwijs en gemeenten, zoals:
|
Goede spreiding van onderwijshuisvesting en voorschoolse voorzieningen. | Verhouding ruimtecapaciteit van en ruimtebheoefte aan onderwijs is evenredig aan elkaar(het betreft hier geen meetbare indicator) | De aanwezige ruimtecapaciteit komt overeen met de benodigde ruimtecapaciteit per spreidingsgebied in 2018 | 2015 : n.v.t. | IHP 2014 - 2017 | Uitvoeren 'Integraal Huisvestingsplan 2014-2017' en daarbij horende opgaven uit de uitvoeringsagenda voor het jaar 2016, waaronder:
|
Jeugdigen ervaren zo min mogelijk problemen bij het opgroeien en ouders / verzorgers bij het opvoeden. | % jeugdigen (12 tot en met 17 jaar) dat dagelijks met problemen kampt | < 20% in 2019 | 2015 : - | GGD-monitor | Evaluatie van het jongerenwerk om te bepalen of extra financiële middelen noodzakelijk zijn Flexibele inzet van individuele hulpverleningstrajecten gericht op bevordering van eigen kracht Actualiseren van het 'signaleringsschema Beste Betsy' en de professionals in het veld voorlichten Methodische doorontwikkeling van TripleP in het veld Bestuurlijke besluitvorming ten aanzien van de positionering van Beste Betsy Opstellen van een plan van aanpak om jeugd- en ouderparticipatie vorm te geven Onderzoeken of er sprake is van radicalisering onder jeugdigen in de gemeente en het inzetten van gerichte interventies indien nodig Realiseren van (groepsgerichte) interventies gericht op minimalisering van nadelige effecten van echtscheiding voor kinderen Acties inzetten om het aanbod voor 18-23 jarigen te verbeteren |
% ouders dat problemen ervaart (soms tot vaak) bij de opvoeding. | < 35% in 2019 Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2020 | 2015 : - | GGD-monitor | ||
Binnen het sociaal domein wordt er een brede vraagverheldering gedaan bij hulpvragen van inwoners. Indien nodig wordt dit integraal opgepakt. | aantal wachtenden op ondersteuning door het Ondersteuningsteam Bestwijzer en specialistenteam | 0 in 2016 Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2016 | 2015 : - | I-Samenlevingszaken | Samen met partners uitvoeren van het klantproces binnen het Ondersteuningsteam Bestwijzer en specialistenteam. Ontwikkelen van een instrument om maatwerk af te wegen en te kunnen beargumenteren in het Ondersteuningsteam Bestwijzer. Ontwikkelen van een eenduidige en inhoudelijke visie als kader voor het methodisch werken binnen het Ondersteuningsteam. Uitwerking van deze visie houden waaronder inhoudelijke keuzes, verantwoordelijkheden en Evalueren van afsprakenkaders met huisartsen en praktijkondersteuners, (voor)scholen, politie en bijzondere opsporingsambtenaren. Ontwikkelen van een monitoringsinstrument om mamangementinformatie te genereren. Invoeren van een structurele Plan-Do-Check-Act (PDCA)-cyclus binnen het Ondersteuningsteam. |
% huishoudens met één contactpersoon vanuit het Ondersteuningsteam Bestwijzer en/of specialistenteam | 100% in 2018 Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018 | 2015 : - | I-Samenlevingszaken | ||
Jeugdigen met een (specialistische) hulpvraag kunnen thuis blijven wonen. (Beleidsplan jeugd 2015-2018) | % jeugdigen binnen de zorgvorm behandeling met verblijf (inclusief jeugdzorgplus) ten opzichte van alle jeugdigen met een individuele voorziening | < 4% in 2018 Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018 | 2015 : - | Monitor Sociaal Domein | Zorgen voor het inkopen van voldoende en tijdige ambulante jeugdhulp. Monitoren aantal uithuisplaatsingen en redenen daarvoor. Afhankelijk van de uitkomsten gerichte acties uitvoeren. |
% jeugdigen binnen de pleegzorg ten opzichte van alle jeugdigen binnen behandeling met verblijf | > 45% in 2018 Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018 | 2015 : - | Monitor Sociaal Domein | Zorgen dat er voldoende aanbod pleegzorg wordt ingekocht. Monitoren van het aandeel jeugdigen in de pleegzorg. Afhankelijk van de uitkomsten gerichte acties uitvoeren. | |
Jeugdigen groeien op in een veilige omgeving. | Aantal jeugdigen op wachtlijst: | 0 in 2016 | 2015 : - | Monitor Sociaal Domein | Inrichten en verbeteren van de werkprocessen binnen Veilig Thuis (voorheen AMHK) samen met 21 gemeenten in Zuidoost Brabant. Besluitvorming over de positionering van de integrale crisisdienst voor jeugdigen (Spoed4Jeugd) en uitbreiding naar de doelgroep 0 tot 100 jaar samen met 21 gemeenten in Zuidoost-Brabant. Zorgen voor voldoende uitvoeringsmogelijkheden van maatregelen jeugdbescherming en jeugdreclassering door contractafspraken met Gecertificeerde Instellingen. |
Aantal maatregelen in het gedwongen kader | Jeugdbescherming Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018 | 2015 : - | Monitor Sociaal Domein | Afspraken maken over de samenwerking tussen Ondersteuningsteam Bestwijzer/het subregionale Specialistenteam en gezinsvoogden/ jeugdreclasseerders. Afspraken maken over de inzet van gezinsvoogden en jeugdreclasseerders voordat een maatregel door de rechter is opgelegd. Opstellen en uitvoeren van een actieplan ter voorkoming van kindermishandeling en huiselijk geweld en (vroeg)signalering door de basisstructuur. | |
Aantal maatregelen in het gedwongen kader | Jeugdreclassering Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018 | 2015 : - | Monitor Sociaal Domein | ||
Aantal onderzoeken AMHK | Onderzoeken AMHK Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2018 | 2015 : - | Monitor Sociaal Domein |