Resultaatgebied Bestuur

Volledig scherm

Wat willen we bereiken ?

Effect indicator

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat gaan we daar in 2016 voor doen ?

Een transparant functionerende en zichtbare raad die inwoners betrekt bij besluitvormingsprocessen

Oordeel inwoners over invloed als kiezer

> landelijk gemiddelde in 2016
(Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2016)

2015 : -
2014 : 6,0 (landelijk*: 5,8)
2013 : -
2012 :5,6 (landelijk*: 5,9)

'Waar staat je gemeente'

  • Voortzetten en doorontwikkelen van bestuurlijke vernieuwing. Dit proces is in 2014 in gang gezet.
  • De jeugdraad krijgt (in 2016) verder vorm

Oordeel inwoners over vertegenwoordiging door raad

> landelijk gemiddelde in 2016 (gegevens beschikbaar in jaarrekening 2016)

2015 : -
2014: 5,6 (landelijk: 5,4)
2013: -
2012: 5,3 (landelijk*: 5,5)

'Waar staat je gemeente'

  • Voortzetten en doorontwikkelen van het in 2014 in gang gezette proces van bestuurlijke vernieuwing.

De begroting is (meerjarig) structureel sluitend

Begrotingssaldo

> 0 in 2016
(Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2016)

2015 : > 0
2014 : > 0
2013 : > 0
2012 : > 0

Programmabegroting 2016

  • Via de reguliere P&C-cyclus verwerken en bewaken van de financiële voortgang en waar nodig bijstellen.

Inwoners en bedrijven zijn betrokken bij het overheidsbeleid en -uitvoering en gaan hierbij uit van eigen kracht (Beleidsakkoord)

Oordeel inwoners over invloed als partner

> landelijk gemiddelde in 2016
(Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2016)

2015 : -
2014 : 5,8 (landelijk*: 5,6)
2013 : -
2012 : 5,6
(landelijk*: 5,7)

'Waar staat je gemeente'

  • Samen met GOEB. bewonersoverleggen en  inwoners komen tot een werkwijze die voor alle partijen duidelijk maakt hoe bewoners én gemeente (bestuur en organisatie) concreet samenwerken in verschillende situaties.  
  • Opzetten van één platform per bedrijventerrein (zie programma 4)
  • Het inrichten van (digitale) participatiemogelijkheden
  • De cliëntenparticipatie binnen het sociale domein in overeenstemming brengen met de nota bewonersparticipatie
  • Jonge inwoners betrekken bij de samenleving en bestuur. De leden van de jeugdraad spelen hierbij een belangrijke rol.
  • Komend jaar willen we nagaan hoe we per beleidsterrein structureel omgaan met bewonersparticipatie. Elk vraagstuk vergt immers een ander niveau van de participatieladder en daarmee een andere rol van de gemeente.

Klantvriendelijke en efficiënte dienstverlening

Oordeel van de inwoners als klant

> landelijk gemiddelde in 2016 (Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2016).

2015 : -
2014 : 7,9
(landelijk*: 7,7)
2013 : -
2012 : 7,6 Best (landelijk*: 7,4)

'Waar staat je gemeente'

  • Opstellen van de nieuwe dienstverleningsvisie samen met inwoners en partners
  • Opstellen van een huisvestingsvisie om de dienstverlening te versterken op basis van bovengenoemde visie.

% tijdig nagekomen terugbelnotities of voicemailberichten

85% binnen  2 werkdagen in 2017 (Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2017

2015 : -
2014 : -
2013 : 77%
2012 : 67%

TELAN- onderzoek telefonische bereikbaarheid

  • Resultaten telefonisch bereikbaarheidsonderzoek (TELAN) terugkoppelen aan medewerkers en uitzetten verbeteracties

Digitale dienstverlening vervangt waar mogelijk de overige vormen van dienstverlening

verhouding verschuift van fysieke baliecontacten naar digitaal aangevraagde producten

5% in 2016 tov 2014 (gegevens beschikbaar in jaarrekening 2016)

2015 : -
2014 : -
2013 : -
2012 : -

Managementinformatie uit G-bos.

  • Invoering van I-burgerzaken
  • Inwoners stimuleren informatie digitaal op te zoeken en producten digitaal aan te vragen
  • Uitvoeren CES-onderzoek om inzicht te krijgen in de kwaliteit van de website

Inwoners worden gestimuleerd en krijgen de ruimte om eigen initiatief te tonen

Aantal succesvolle initiatieven

50 in 2016
52 in 2017
(Gegevens beschikbaar in jaarrekening 2016)

2015 : 46
2014 : 36
2013 : 34
2012 : 32

Interne inventarisatie

  • Het thema eigen kracht-burgerkracht  koppelen aan bewoners- en overheidsparticipatie in brede zin.
  • Extra stimuleren van bewonersinitiatieven door eenmalig extra buurtbudget

Deregulering

Minder of flexibelere regelgeving

Zo min mogelijk regels maar met behoud van duurzaamheid en voldoende veiligheid

0-meting 2016

Interne inventarisatie

  • Aandacht voor snellere procedures, mogelijkheden digitaal aanvragen diensten en afschaffen regels. Hierbij kijken we naar landelijke trends en voorbeelden. We houden rekening met mogelijke effecten hiervan op de handhavende taken (toenemende werkdruk)

De inwoners en ondernemers van Best hebben voordeel van regionale samenwerking (Visienota 'Regionale samenwerking op z'n Best' )

Geen

-

-

Aanname: de genoemde activiteit is een volgende stap naar het behalen van voordeel uit de samenwerking.

  • De raad concentreert zich op de volgende 6 majeure samenwerkingsverbanden (MRE, BSGE, Brainport zowel NV als stichting, ODZOB, transitie jeugd en samenwerking met Veldhoven)
  • Stedelijk gebied; naast wonen en werken richt het stedelijk gebied zich ook op sport en cultuur.
  • Veerkrachtig bestuur; de raad gaat/is in gesprek met de inwoners, ondernemers, overheden en onderwijsinstellingen over de bestuurlijke toekomst van Best.
  • Harmonisering/afstemming van bestuurlijke  regionale agenda's.
  • De samenwerking met Veldhoven concentreert zich op de bedrijfsvoering. Daarnaast werken Best en Veldhoven intensief met Oirschot samen in het sociaal domein.

*landelijk = deelnemende gemeenten met 25.000 tot 50.000 inwoners